【だからキミは負けるんだ】
今日は、仕事のノウハウみたいなではなくて、僕が今、一番熱を入れている映画『えんとつ町のプペル』のお話をしたいと思います。
僕は、もともと漫才師としてスタートして、漫才を書いていて、自分を育ててくれた師匠と呼べる人が「後藤ひろひと」という劇作家ですから、舞台の脚本も書いていて……
そこから絵本作家に転職して、絵を描いて、ストーリーを描いて、で、絵本の曲も作るんですね。
あの「♪ハロハロハロハロウィン」って曲を作った人です。
https://youtu.be/Rihe2JOyLQA
劇場の楽屋に小道具のギターがあるもんですから、空き時間に触っているうちに、ギターが弾けるようになりました。
ちなみに、次々回作の絵本『夢幻鉄道』のテーマソングもいいのが作れたので、YouTubeで検索してみてください。
https://youtu.be/PkoCXybjrrw
そんな感じで仕事をしているので、映画『えんとつ町のプペル』における僕の役割は、「原作・脚本・製作総指揮・宣伝・作詞作曲」という忙しいことになっています。
このことを受けて、時々、「ゴーストライターがいるんでしょ!」と時々言われるんです(笑)
これに関しては、「西野がこんなに素晴らしいものを作れるハズがない」という意味なので、褒め言葉でしかないのですが、残念ながら、僕、ゴーストライターなんていないんです。
分業している場合は、「分業しています」と公表しています。
その方がいいんですよ。
いろんなクリエイターさんに「西野の仕事に参加したい」と思ってもらった方が得なので、絶対に、その人の名前を出す。
出さない場合もありますが、それは出すべきではない場合です。
たとえば、三日前にYouTubeチャンネルにアップした『えんとつ町のプペル』の動画の備考欄には、歌詞の他に、「歌、作詞作曲、編曲、振付」のスタッフの名前しか入っていません。
照明さんや美術さんや衣装さんの名前は入っていないんですね。
あくまで、あそこは音楽に関する情報を載せる場所として位置付けているので。
関わったスタッフの名前を全員書いてしまったら、80人ぐらいになっちゃう。
ああいった、いわば「CM」の場合は、基本、スタッフの名前は載せません。
テレビCMの最後に「ディレクター=○○」と出ないのと同じです。
ただ、ストーリーを書いたり、音楽を作ったりする場合、僕には「ゴーストライター」と呼ばれる人はいません。
珍しいパターンだと思いますが、こと「ビジネス書」においても、僕はライターを雇っていません。
自分で書いた方が圧倒的に早くて、自分の仕事が減るからです。
パフォーマンスでも何でもなくて、5万部売れるビジネス書でよければ、5〜6時間で書けます。
すでに自分の中にある体験と考察を文字起こしするだけなので。
「キー!」となるかもしれませんが、「ゴーストライターだろ!」と言っちゃたり、思っちゃったりする人が、コンパしたり、ナンパしたり、家族旅行に行ったり、ワイドショーを観てタレントの不倫にとやかく言ったり、何も考えずにボケーっと受験勉強している間、僕は、一つでも踏み誤ると死んでしまう戦場でずっと戦ってきました。
かれこれ20年ほど、平均労働時間は19時間です。
でもって、この20年というのは、「勝ちパターンを捨て続けた20年」で、コツを掴んだ職は、どんどん捨てて、新しい領域に挑戦し続けた20年です。
なもんで、能力と知識量に圧倒的な差が生まれるのは当たり前の話で、僕は「努力は報われる」ということを言っていきたいので、ここは隠したくありません。
反則技を使っているわけでも何でもなくて、「キミの1000倍努力してるから、キミの1000倍の結果を出しているんだよ」というだけの話だと思っています。
そして、この現実を受け入れず、「いやいや、ドーピング的な…何か特別な力が働いているに違いない」という思ってしまっているうちは、一生始まらないまま人生が終わっちゃうので、それが嫌なら受け入れてください。
「僕、こんな努力をしてますよ」と自分から言う奴、なかなかいないと思うのですが、いい機会なので言っておきます。
今日も映画『えんとつ町のプペル』のアフレコがあるわけですが、そこでは、声優さんから質問があったり、「ここは、こんな感じでお願いします」と指示を出さなきゃいけない。
なので、家で「指示を出す練習」をしていくんです。
自分も、実際にやれるようにしておく。
たとえば…
「えんとつ町は煙突だらけ。
そこかしこから煙が上がり、頭の上はモックモク、黒い煙でモックモク。
朝から晩までモックモク。
えんとつ町に住む人は黒い煙に閉じ込められて、青い空を知りやしない。輝く星を知りやしない。
見上げることを捨てた街で、一人の男が上を見た。
町を覆った黒い煙に、男が想いを馳せたのは、酒場で出会ったお喋りモグラが聞かせてくれた夢物語。
煙の向こうの世界の話。光り輝く世界の話。
ありやしないと思ったが、全くないとも言い切れない。
なぜなら誰も行っていない。答えは誰も持っていない。
それから男は日ごと夜ごと、煙の向こうの世界の話を、何度も何度も叫んだが、バカだバカだと囃されて、ホラ吹きものだと切り捨てられた。
男が一体、何をした。
男が誰を傷つけた?
そこに理由はありゃしない。
見上げることを捨てた町では、『目立たぬように』の大合唱。
見上げることを捨てた町では、夢を語れば笑われて、行動すれば叩かれる。
黒い煙は町を飲み込み、一縷の光も許さない。
黒い煙は人を飲み込み、あらゆる勇気を認めない。
それでも男は声をあげ、震える膝をひた隠し、船に乗り込み海にでた。
暗くて怖い海にでた。
誰もいない海にでた」
これは主人公の少年の父親が、自作の紙芝居を披露するシーンのセリフなのですが、今、僕は何かを見ながら書いたわけではなくて、これぐらいは暗記してるんです。
指示を出す人間として、これぐらいは。
これって、「何回もやっているうちに覚えた」という類のものなので、才能とかセンスじゃないじゃないですか。
これがプロです。
もし良かったら、一度、僕の会社のインターン生にでもなって、僕の近くで、僕の仕事を見てみてください。
たぶん、絶望すると思います(笑)
先ほども申し上げましたが、「努力がモノを言う」というところを伝えていきたいので、今後も、この部分は包み隠さず、積極的に頑張ったアピールをしていきたいと思います。
そうそう。
映画公開は12月25日なのですが、12月25日の夜に、YouTubeの生配信をして、映画をご覧になられた方に向けて、「あそこのシーン、実は○○なんだよ」という話をしたいので、映画は初日に観に行ってください。
今のうちに、12月25日のスケジュールに印を入れておいてね。
それでは、映画『えんとつ町のプペル』のアフレコに行ってきます。
▼西野亮廣の最新のエンタメビジネスに関する記事(1記事=2000~3000文字)が毎朝読めるのはオンラインサロン(ほぼメルマガ)はコチラ↓
https://salon.jp/nishino
That's why you lose.
Today, it's not like work know-how, but I would like to talk about the movie ′′ a in the town ′′ that I'm in the middle of the day, and I'm going to have a good time.
I was originally a manzai teacher, writing a manzai, and a master who raised me is a playwright called ′′ goto hiroto...... so I also wrote the script of the stage......
I'm going to change my job to a picture book writer, draw a picture, draw a story, and make a picture book song too.
This is the one who made the song. Hallo Halloween ′′
https://youtu.be/Rihe2JOyLQA
There's a prop guitar in the theater dressing room, so I can play guitar while I'm touching the free time.
By the way, I was able to make a theme song for the picture book ′′ Phantom Railway ′′ which was made one after another, so please search for it on Youtube.
https://youtu.be/PkoCXybjrrw
I'm working like that, so my role in the movie ′′ a in the town ′′ is going to be busy called ′′ Original Script Production General command promotion lyrics,"
Sometimes it's said that sometimes," there's a ghost writer!" lol
As for this, it means ′′ Nishino can't make such a wonderful thing," so it's only a compliment, but unfortunately, I don't have a ghost writer.
If you are in the middle of labor, you are publishing ′′ division of labor,"
It's better to be.
It's better to have a lot of creators think ′′ I want to participate in nishino's work so I'll definitely name the person.
Sometimes you don't put it out, but it's if you shouldn't put it out.
For example, in the notes section of the video of ′′ a no-′′ that I uploaded to the youtube channel three days ago, besides the lyrics, there is only the name of the staff of ′′ songs, lyrics, arrangement, choreography ′′ I'm sorry.
There is no name of lighting, art, or costumes.
It's just that it's a place to put information on music.
If you write all the names of the staff involved, it will be about 80 people.
Oh well, so in case of ′′ cm I don't put the name of the basic, staff.
At the end of the tv commercial, ′′ it's the same as not going out with director.
It's just that if you write a story or make music, I don't have anyone called ′′ Ghost writer
I think it's a rare pattern, but even in the ′′ business book I don't hire a writer.
It's more overwhelming to write yourself, because my work is reduced.
If you don't have a performance or anything, you can write it in 5 TO 6 hours if you don't mind a business book that sells 5 million
I'm just going to make a character of my experience and thoughts already in my own.
It may be ′′ key!" but," it's a ghost writer, and people who think about it, are compound, flirting, family trip, and watch the shows. I've been fighting for a battlefield where I'm going to die when I'm talking about talent adultery, and I'm studying the exam without thinking about anything.
It's been about 20 years, average working time is 19 hours.
So, this 20 is," 20 years that I've been throwing away the winning pattern," and the job that grabbed the trick is more and more throwing away, and it's been 20 years since I've been trying to challenge the new area I'm sorry.
So, it's obvious that the overwhelming difference in the ability and knowledge is born, and I want to say that ′′ effort is rewarded so I don't want to hide it here.
I'm not using a foul trick, but I'm just saying that I'm trying twice as hard as you, so I'm going to have 1000 times the results of you," I'm sorry.
And I don't accept this reality," no no, it's doping... I think something special is working... my life is over without starting for a lifetime. So accept it if you don't like it.
I don't think there's a person who says ′′ I'm doing this kind of effort but I'm going to say it because it's a good opportunity.
There is also a recording of the movie ′′ a in the town ′′ today, but there is a question from the voice actor, and I have to give instructions that ′′ I'm going to have a good time here,"
So I'm going to do ′′ practice to instruct ′′ at home.
I will actually be able to do it.
For example...
′′ A town is full of chimney.
Smoke from there, moc mok on my head, black smoke and moc mok.
Moc. from morning to night.
People who live in a town are trapped in black smoke and don't know the blue sky. I don't know the shining stars.
In a city that abandoned looking up, one man looked up.
The Black smoke that covered the town, the man made his thoughts on the dream that the heyyy mole I met at the bar told me.
The story of the world across the smoke. The story of the shining world.
I thought it wouldn't be, but I can't say it at all.
Because no one has gone. No one has the answer.
Then the man shouted over and over again, day and night, the story of the world across the smoke, but he was told that he was stupid, and he was cut off as a hola.
What the hell did a man do?
Who did the man hurt?
There is no reason there.
In the town that abandoned looking up, a big choir of ′′ conspicuous,"
In a town that abandoned looking up, if you speak your dreams, you will be laughed, and if you act, you will be slapped.
Black smoke swallows the town and doesn't allow the light of all times.
Black smoke swallows people and doesn't acknowledge every courage.
And yet the man gave a voice, trembling his knees, and he got into the ship and went to the sea.
It was in a dark and scary sea.
I was in the sea with no one ′′
This is the line of the scene of the protagonist boy's father showing off his own kamishibai, but now I didn't write it while watching something, and I'm memorizing this much.
As a person who gives instructions, this is so much.
This is the kind of thing that ′′ I remembered while I've been doing it many times," so it's not talent or sense.
This is the professional.
If you'd like, once you'd like to be my company intern student, near me, take a look at my work.
I think I'm probably going to despair lol
I said it earlier, but I want to tell you that ′′ effort is saying things," and in the future, I would like to make an appeal that I have been actively working hard.
That's right.
The movie is on December 25th, but on the night of December 25th, I'm going to have a live broadcast on Youtube, and I'm going to have a good time with the movie," the scene over there, actually ○○ I want to talk about ′′ what is it so go see the movie on the first day.
While you're in the middle of the day, mark your schedule for December 25th.
Well, I'm going to go to the recording of the movie ′′ a in town ′′
▼ an article about the latest entertainment business of ryo nishino (1 articles = 2000 to 3000 characters) can be read every morning online salon (almost mail magazine) is here ↓
https://salon.jp/nishinoTranslated
同時也有1部Youtube影片,追蹤數超過1萬的網紅PIGGS Channel,也在其Youtube影片中提到,2020.12.16 ON SALE 「5 KILL STARS」収録 フューチャー・スターダスト ↓歌詞 あのときから変わりだしたんだ 君がそこにいるだけで なりたい自分にはまだ遠いけれど 生きることは悪いことじゃないね いつも震えて立っていた 伝えたい言葉 飲み込んで作り笑いした 周りと...
choreography pattern 在 BURIN BOONVISUT Facebook 八卦
และในค่ำคืนนี้ต่อหน้าเธอตรงนี้
จะขอดูแลและรักเธอจนกว่าดาวบนฟ้าที่มี
จะดับและหายจางไป จนกว่าโลกนี้จะสลายไป
จากนี้จนชั่วนิรันดร์ (From Here To Eternity)
นำแสดงโดย
บุรินทร์ บุญวิสุทธิ์ BURIN BOONVISUT
มชณต สุวรรณมาศ Mashannoad Suvalmas
ชม Music Video ได้ทาง Youtube MuzikMoveRecords
MV ▶ https://youtu.be/ezUi8H47ppo
Music Production
Executive Supervisor : Vudtinun Bhirombhakdi
Producer : Burin Boonvisut, Gunn Rujinarong
Lyric : Atom Chanagun,Burin Boonvisut
Melody : Atom Chanagun
Arranger : Burin Boonvisut, Gunn Rujinarong, Kevin Inthawong
Vocal : Burin Boonvisut
Chorus : Atom, Nat, Spy
Guitar Jack Lee
Bass : Nathan East
Drums : Jay Jackson
Piano : Kevin Inthawong
Digital Editor : Voravat Vivatvanich
Recording Engineer : Arjampol Chandravuth
Mix Engineer : Eric Ferguson
Digital & Analog Mastering Engineer : Bernie Grundmam
Record at Studio28 & Sexy Pink Studio
Production Team
Directed by : Panchapong Kongkanoi
Production : Rabbit In Moon Filmhouse Co.,Ltd
Produced By : Thananop Bhaibulaya, Supapatt Wannupathum
Executive Producer : Vudtinun Bhirombhakdi, Permsak Pisitsungkakarn, Bordin Boonvisut
Director Of Photography : Kritsadapol Samanukul
Costume Designer : Siyachanin Rungpatchararoj
1st Assistant Director : Jirat Sompakdee
Action Choreography And Director : Weeraphon Phumatfon
Art Director : Wanwida Chardthongkhum
Wardrobe : Sirin Suwanphanit
Make-Up Artist : Pattern Puttisuraseat
Hair Stylist : Thunwadee Naraphatarapimkul
Aerial Photographic Equipment : Saranpong Kongkanoi
Editor : Print Thitawattanakul
Colorist : Tuchtram Thientawach
Executive Coordinator : Ontida Komolpith
Still Photographer : Puttharuk Putthiprechapon
#จากนี้จนชั่วนิรันดร์ #BurinBoonvisut
#Sunglasshut #BenzMetrorama2
#MuzikMoveRecords #MuzikMove
choreography pattern 在 BURIN BOONVISUT Facebook 八卦
และในค่ำคืนนี้ต่อหน้าเธอตรงนี้
จะขอดูแลและรักเธอจนกว่าดาวบนฟ้าที่มี
จะดับและหายจางไป จนกว่าโลกนี้จะสลายไป
จากนี้จนชั่วนิรันดร์ (From Here To Eternity)
นำแสดงโดย
บุรินทร์ บุญวิสุทธิ์ BURIN BOONVISUT
มชณต สุวรรณมาศ Mashannoad Suvalmas
ชม Music Video ได้ทาง Youtube MuzikMoveRecords
MV ▶ https://youtu.be/ezUi8H47ppo
Music Production
Executive Supervisor : Vudtinun Bhirombhakdi
Producer : Burin Boonvisut, Gunn Rujinarong
Lyric : Atom Chanagun,Burin Boonvisut
Melody : Atom Chanagun
Arranger : Burin Boonvisut, Gunn Rujinarong, Kevin Inthawong
Vocal : Burin Boonvisut
Chorus : Atom, Nat, Spy
Guitar Jack Lee
Bass : Nathan East
Drums : Jay Jackson
Piano : Kevin Inthawong
Digital Editor : Voravat Vivatvanich
Recording Engineer : Arjampol Chandravuth
Mix Engineer : Eric Ferguson
Digital & Analog Mastering Engineer : Bernie Grundmam
Record at Studio28 & Sexy Pink Studio
Production Team
Directed by : Panchapong Kongkanoi
Production : Rabbit In Moon Filmhouse Co.,Ltd
Produced By : Thananop Bhaibulaya, Supapatt Wannupathum
Executive Producer : Vudtinun Bhirombhakdi, Permsak Pisitsungkakarn, Bordin Boonvisut
Director Of Photography : Kritsadapol Samanukul
Costume Designer : Siyachanin Rungpatchararoj
1st Assistant Director : Jirat Sompakdee
Action Choreography And Director : Weeraphon Phumatfon
Art Director : Wanwida Chardthongkhum
Wardrobe : Sirin Suwanphanit
Make-Up Artist : Pattern Puttisuraseat
Hair Stylist : Thunwadee Naraphatarapimkul
Aerial Photographic Equipment : Saranpong Kongkanoi
Editor : Print Thitawattanakul
Colorist : Tuchtram Thientawach
Executive Coordinator : Ontida Komolpith
Still Photographer : Puttharuk Putthiprechapon
#จากนี้จนชั่วนิรันดร์ #BurinBoonvisut
#Sunglasshut #BenzMetrorama2
#MuzikMoveRecords #MuzikMove
choreography pattern 在 PIGGS Channel Youtube 的評價
2020.12.16 ON SALE 「5 KILL STARS」収録
フューチャー・スターダスト
↓歌詞
あのときから変わりだしたんだ
君がそこにいるだけで
なりたい自分にはまだ遠いけれど
生きることは悪いことじゃないね
いつも震えて立っていた
伝えたい言葉 飲み込んで作り笑いした
周りと相容れなくて
ひとりMUSICに救われるEVERYDAYだった
いつから誰かを信じることやめたの?
夢追い切れないくらい過去を気にして
本当は今すぐ 手荷物も捨てて
君の元へ走りたいだけ
あのときから変わりだしたんだ
君がそこにいるだけで
なりたい自分にはまだ遠いけれど
生きることは悪いことじゃないね
耐え難いこと 理不尽なことにも
ぶつかって輝かせるよ
どんな声でも どんなダンスでも
振り切ってやれ それで全てを照らせ
フューチャー・スターダスト
AH フューチャー・スターダスト
掴みそこね逃げてった夢の手触り
今度は離したくないんだ
足を引っ張ってばかり
取り残されてもがいてるEVERYDAYだった
いつまで自分の殻に隠れているの?
言い訳ばっかの過去にしがみついて
本当は今すぐ 殻ぶち破って
あるがままで挑みたいだけ
悩みながらでも立ち向かえる
君がそこにいるだけで
息が乱れるほど泣いた日も
枯らすことない気持ちが誇りさ
笑いたいなら笑えよビビらない
恥じらいなんて捨ててきた
どんな時代も どんなステージでも
振り切ってやれ それで全てを照らせ
フューチャー・スターダスト
いつも震えて立っていた
伝えたい言葉が込み上げている
あのときから変わりだしたんだ
君がそこにいるだけで
なりたい自分にはまだ遠いけれど
生きることは悪いことじゃないね
まだ立てるよ こんなもんじゃないから
粉々でも光れんだよ
どんな声でも どんなダンスでも
振り切ってやれ それで全てを照らせ
フューチャー・スターダスト
[MUSIC CREDIT]
Word: Ryan.B × PIGGS × METTY
Sound Produce,Music&Arrangement: Ryan.B
Drums: Shota Kanbayashi
Engineer: You-oh Oki (SCRAMBLES)
Recorded at SCRAMBLE STUDIO
Mastered by Kazuhiro Yamagata (KING CRAFT SOUND)
[VIDEO CREDIT]
Directed by METTY
Documentary Camera:
Naoto Suzuki (SHIBUYA TELEVISION)
Yusuke Koike (SHIBUYA TELEVISION)
METTY&PIGGS
Live Camera: TSUZIE DESIGN
Costume&Logo design: METTY
Pattern: Atelier Living Art
Choreography: PIGGS&SAKI KAMIYA
Special thanks: ぶーちゃんズ
■FOLLOW PIGGS
Twitter: https://twitter.com/PIGGS_idol
